Råd

Dekkguide

NY DEKKMERKING AV LASTEBILDEKK FRA JUNI 2012

MICHELIN-dekkene får ny merking etter hvert som de blir fornyet for at informasjonen på dekkene skal bli lettere å forstå.

Denne nye merkingen består av tre deler:

  • MICHELIN-merket: garanterer autentisiteten til produktet
  • Dekktypen: angir bruksområde
  • Dimensjonen og plasseringen på dekket: angir plasseringen på kjøretøyet

Denne merkingen forenkler produktgjenkjennelsen og forståelsen av bruken. Indikasjonen på akselstillingen forenkler håndteringen på verkstedene.

Regummierte dekk får også slik merking etter hvert som de byttes ut.

Betegnelsene på Michelin-dekk

I dag merkes Michelin-dekkene slik:

benevning1

Disse betegnelsene vil bli byttet ut med en ny versjon som gjør at du kan identifisere bruksområdet til dekket: Disse nye betegnelsene vil bli påført dekkene etter hvert som de byttes ut, som det allerede har blitt gjort med MICHELIN XTE 2 som har blitt byttet ut med MICHELIN X® MULTI™ T:

benevning2

I noen tilfeller får produktene tilleggsinformasjon som forklarer ekstra fordeler med produktet. Et eksempel:

benevning3

*dette produktet finnes ikke. Informasjonen er gitt som et eksempel.

ALTERNATIVER
ENERGY™: drivstoffbesparende
GRIP: veigrep uansett sesong
WINTER: vinterføre
ICEGRIP: veigrep på is
HD: forsterket dekkstamme
HL: tung last
Denne listen kan bli lengre.

Sveip over punktene

  • Plassering av sliteknotter
  • PIKTO som viser produktene
  • LOGO til produktene
  • DOT som svarer til den fabrikkkode og produksjonsdato (år + uke)
  • Regroovable : Dekk som kan mønsterskjæres
  • Dimensjonsmerking:
    Seksjon av dekket i mm
    Serie: Forhold mellom høyde og seksjon x 100
    R : Radialstruktur
    Innvendig diameter
  • Lastekapasitetsindeks og hastighetsindeks
    Plassering av singulære punkt i henhold til størrelse
  • Figur som angir plasseringen av dekket
  • Tubeless : montering uten slange
  • Bokstav om angir plasseringen av dekket
  • Logo til MICHELIN-merket
  • Europeisk kode for homologering
  • M + S-merking, bruksområder

Hastighetskoder

HASTIGHETSKODER Fart i km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
HASTIGHETSKODER Fart i km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
HASTIGHETSKODER Fart i km/h
N 140
P 150
Q 160
R 170

Lastekapasitet

KAPASITET Vekt i kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
KAPASITET Vekt i kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
KAPASITET Vekt i kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
KAPASITET Vekt i kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Fare for overvekt
Dersom du laster kjøretøyet utover den nominelle lastegrensen som er angitt på dekket kan dette føre til varige skader på dekkstrukturen, noe som igjen kan føre til en brutal punktering.

Å velge sine lastebildekk: et viktig skritt

Michelin tilbyr et stort utvalg lastebildekk, og tilpasser dekkene til ulike typer kjøretøy, ruter og kjøremåter. Michelin hjelper deg å velge og montere dekk, og overholde regler og tekniske forholdsregler.

Advarsler og forsiktighetsregler

Respekter lovene som gjelder for ditt land og bruk utstyr som er anbefalt av din bilprodusent: dimensjoner, lasteindeks, hastighetsgrenser, struktur... Dersom det opprinnelige utstyret har blitt endret må du undersøke gjeldende lovgivning i ditt land. I enkelte land må endrede kjøretøy ha tilleggsgodkjenning.

Vurder hvilke forhold du skal kjøre under. Tenk igjennom dine egne forventninger (lange turer, tester på vinterveier, ekstreme forhold ...) for å finne det mest egnede dekket.

Sjekk alltid et brukt dekk eller et dekk med slitasje hos en profesjonell før montering av dekket, for økt sikkerhet og overholdelse av regelverk.

Det anbefales å montere dekk med lik slitasje på samme aksel. Lover i enkelte land har regler for maksimalt avvik. Avhengig av land, kan det også være nødvendig eller sterkt anbefalt å montere dekk med likt mønster på samme aksel.

Bruk aldri dekket på andre måter enn de det er godkjent for i henhold til dets tekniske spesifikasjoner. Overdrevne eller unormale innstillinger for kjøretøyet kan påvirke dekkets ytelse negativt.

Feil bruk eller dekk som ikke passer til lastebilen kan bidra til at mekaniske deler slites for tidlig.

Velg riktig lastebildekk i tre trinn

Det er tre hovedtyper av aksler på lastebiler: styreaksel, drivaksel og løpeaksel.

Essieux

For å kjøre trygt og lønnsomt bør du følge visse utvelgelseskriterier når du velger dekk.

3 trinn å følge:

Hva skal dekket brukes til?

Velg blant 6 produktkategorier MICHELIN-dekk for lastebil. Hver kategori svarer til forskjellige behov og bruksområder.

 

Finn riktig dimensjon på dekket

Maksimalbelastningen av en aksling bestemmes av bilprodusenten med grunnlag i regelverket. Det er ikke tillatt å bruke dekk som tåler mer last enn akslingen er lagd for.

Alle dimensjoner har tilsvarende felgbredde: Se «Standard Manual» fra ETRTO og/eller produsentens anbefalinger.

Ikke monter et dekk på en felg som ikke er godkjent. Du risikerer å ødelegge hjulet og/eller dekket, ødelegge dekkmønsteret, slite for mye på dekkstammen og kompromittere sikkerheten, endre dekkets ytelse, svekke veigrepet og forkorte levetiden til lastebildekket.

Velg riktig mønster

Respekter reglene for valg av dekkets slitebane avhengig av akselposisjonen på kjøretøyet.

For dekk til en styreaksel må du:

  • kun bruke mønster «F» ou «Z»
  • aldri bruke «T»-mønster*

For dekk til en drivaksel må du bruke «D»-mønster
For dekk til en løpeaksel må du bruke «T»-mønster

*Michelin kan ikke holdes ansvarlig for konsekvensene av å kjøre med andre oppsett enn de ovennevnte.

Lastebilaksling

*Disse mønstrene er spesielt utviklet for bruk på drivaksel og er ikke laget for eller tiltenkt en montering på styreaksler på motorvogner. Michelin kan ikke holdes ansvarlig for konsekvensene av å kjøre med andre oppsett enn de ovennevnte.

Til en styreaksel må du:
Bruke kun «F» eller «Z»-mønster. Mønsteret er designet og produsert for å møte de begrensninger de spesifikke, rullende styreakslene har på motorkjøretøyer: dynamiske belastningsvinkler på akselsgeometri, høy kilometerbelastning, osv.

.

Til en løpeaksel må du:
Bruke kun «D» eller «Z»-mønster. «D»-mønsteret er utformet for å møte de spesielle begrensningene løpeakslene har: Overføring av dreiemoment, transmisjon, sammenmontering og høyeste lastekapasitet. Dekk med «Z»-mønster kan brukes på løpeaksel, men det beste kompromisset for å kontre restriksjonene til denne akslingen får du ved å bruke «D»-mønster. I noen tilfeller, og særlig ved bykjøring, kan «Z»-mønster være den beste løsningen for en løpeaksel.

Til en bæreaksel må du:
Bruke kun «T» eller «Z»-mønster. Disse mønstrene er spesielt utviklet for å takle de spesifikke begrensningene til bæreaksler: statiske og dynamiske belastninger, giring, høy kilometerbelastning på sentralakslingen, osv. Dekk med «T»-mønster har laste- og hastighetsindekser som er tilpasset tilhengere og semi-trailere. Når du monterer dekk med «Z»-mønster må du sjekke at laste- og hastighetsindeksene passer til akslingen. MICHELIN-dekk med «T»-mønster i Europa har «FRT»-merking (Free Rolling Tyre), og er normalisert av ETRTO. Du må aldri bruke «T»-mønster på en styreaksel eller løpeaksel.

FRT-merking:
FRT-merkingen er omtalt i forordning 54: «Merking 3.1.15». FRT-benevningen omhandler dekk som er utviklet for bæreaksler (dekk til tilhengere). Denne forskriften gjelder for alle nye dekk som brukes i Europa: Dette betyr at dekk som er merket FRT er kun godkjent for montering på akselholdere og kan ikke brukes på andre typer aksler. Michelin bruker FRT-merking også på MICHELIN-Remix-dekkene. Michelin kan ikke holdes ansvarlig for konsekvensene av å kjøre med andre oppsett enn de ovennevnte.

DEKKSTAMMEN BÆRER

DEKKSTAMMEN BÆRER

STØTDEMPENDE SKULDER

STØTDEMPENDE SKULDER

VULSTOMRÅDET OVERFØRER

VULSTOMRÅDET OVERFØRER

MØNSTERLAGET GUIDER

MØNSTERLAGET GUIDER

GUMMIEN MOTSTÅR SLITASJE

GUMMIEN MOTSTÅR SLITASJE

Motstandskrefter

For å forflytte seg trengs det energi. For å redusere drivstoffbruket må man redusere kreftene som gjør motstand når et kjøretøy er i bevegelse (tyngdekraften på grunn av kjøretøyets vekt, luftmotstanden, mekanisk friksjon). Dekkenes rullemotstand er ofte undervurdert, men faktisk ansvarlig for 1/3 av drivstofforbruket.

Luftmotstand, tyngdekraft og treghet

resistance_01

Mekanisk friksjon og motoreffektivitet

resistance_02

Dekkmotstanden

motstand_03

Felgen - en sikkerhetsfaktor

Felgen er et viktig sikkerhetselement for kjøretøyet fordi den:

  • Utgjør tetningen med dekket
  • Bærer vekten
  • Gjør at du sparer drivstoff
  • Overfører kraften
  • Evakuerer varmen
  • Reduserer vekten
  • Bidrar til kjøretøyets utseende
roue2

Sjekk med felg- og hjulprodusentene at felgen og hjulet er sterke nok til det bruksområdet du ønsker.*

* kilde ETRTO

Betegnelse på felgen

Innovasjon_Hjul_med_Ventil_V0R3_snitt_01

Felg med beskyttet ventil

For å unngå skade på ventilen (når en gjenstand trenger inn i dekket) anbefaler Michelin bruk av felger med beskyttede ventiler (ALV Wheel).

Ventilen er plassert på den andre siden av felgplaten.

ALV-felg

Ventilen  sitter godt festet

Klassisk felg

 Fare oppstår dersom en stein setter seg fast mellom felgplaten og bremsetrommelen

roue_alv
roue_classique_ilv

Vendbar felg

Hjul med vendbare felger for semitrailere og tilhengere har en ventil med to utganger, noe som gjør at du kan vende hjulet inn-ut om nødvendig.

Vendbar felg (REV)

roue_reversible

X-One-felg

X-One-felg og dekk gjør at du kan laste bilen med 130 kg ekstra, samtidig som du reduserer drivstofforbruket med opp til 1,5 %.

Felger for tvillingmontering

X-ONE-felg

Roues-jumelees
Roue-X-One

Felger for tvillingmontering

2 felger 22.5 x 9.00 til dekk 315/70 R 22.5

2 felger 22.5 x 7.50 til dekk 275/70 R 22.5

X-One-felg

1 felg 22.5 x 17.00 til dekk 495/45 R 22.5

1 felg 22.5 x 15.00 til dekk 455/45 R 22.5

Hjulmontering

Innovations_Roue_a_Valve

Bruk festene som anbefalt av produsenten (aksler, muttere...)

Respekter tiltrekkingsmomentene som anbefales av bil- eller akselprodusenten (SR)

Følg sekvensdiagrammet ovenfor

Tiltrekking bør gjøres med en momentnøkkel eller med standardverktøyet som ble levert av bilprodusenten

Muttertrekker kan også brukes til trekkingen dersom du i tillegg bruker skiftenøkkel

Du må kontrollere at mutterne sitter godt etter 50 km og etter 100 km, og deretter ved å utføre periodiske kontroller